maandag 20 mei 2013

dier



ze noemen me
kat of poes
gaven me ook een klank
een naam die klonk
soms vind ik dat leuk
echt hoor … kijk ik
voor hen even op

ik woon nu hier
heb mijn eigen plek
ben er echt wel blij mee
ook al zie je dat niet aan mij
ik leerde niet lachen
of chagrijnig zijn
dat is niet ons ding
wij poezen

ik hoef niets te doen
heb niets te katten
mijn kostje is verzorgd

ooit leefde ik buiten
veel vrijheid maar
't ging niet goed met mij
snapte er niets van
misère werd mijn deel
kreeg een sleetse gang
toen
zomaar een moment
voor ik het wist zat ik in een tas
kwam in een wereld
zo anders
zo groot
en groots ook
als 'n mens op Mars

ik hoef niet meer te kiezen
ik gedraag me helemaal conform
ik ben slim …
doe jullie ding

kan jullie niet bedanken
poes die ik ben
met mijn katse maren
als ik kon knipogen
deed ik het nu