maandag 10 september 2007

What Is The Last Thing You Remember? 9-11

Over de video:
AMNESIA - How to Amuse a Muse

Wat ging eraan vooraf:
Een vriend belde uit Frankrijk: 'Winston, ik durf het je bijna niet te vertellen: 'je kunt je huis niet meer in - de straat is hermetisch afgesloten - instortingsgevaar'!
Vanuit Arnhem regel ik met de 'Commune de Riez' dat er een doorgang wordt gemaakt, zodat ik op onze reis naar het zuiden polshoogte kan nemen.

De reis begint - de spanning is er - zal alles instorten? Heb ik straks nog een huis of rest mij slechts een hoop stenen? Komt er oorlog in Irak? Wat gaat er gebeuren in de wereld, welke golf van ellende komt eraan? C'est trop triste ...
In de video (daarvoor moet u naar beneden scrollen) leeft de spanning van leven en dood, er 'zijn of niet meer zijn', vrede en oorlog: de persoonlijke ruimte van onze alledaagsheid wedijvert met het dreigende gevoel van onbehagen over
'Keizer Bush', die dreigt Irak binnen te vallen. De magnitude van de wereldse context torpedeert mijn geest. Met mijn penseel of anderszins sla ik heftig om me heen. Me Skud! De armetierige stuiptrekkingen van een romanticus.
De Goden zijn dank: mijn huis staat er nog ... maar halverwege onze reis in Barcelona is er opnieuw persoonlijke dreiging: twee keer een aanval door een bende op scootertjes, die mijn banden lek staken bij de stoplichten om onze auto te stelen of in ieder geval leeg te halen. Aanval gepareerd.
OP DAT MOMENT neemt America de slechtste beslissing.
Later zullen de 50 dragers van het Mariabeeld voor de processie van 'Semana Santa' door de steegjes in Sevilla marcheren ... heel veel bommen zijn op weg naar Bagdad.
Anamet danst tussen de modeltekeningen in espacioMETEORA.
Mission completed.