zaterdag 7 april 2007

Koninginnedag 1908


Koningin Wilhelmina komt op bezoek op haar 'dag' 31 augustus 1908, Beatrix zou dit 90 jaar later nog eens overdoen. Het dak zat nog op mijn huis, in de oorlog sneuvelde dat hoedje, nu is mijn zolder hemelhoog, des te beter. De kauwen huppelen er dartel rond, maken hun zinvolle nesten.
Op de foto komt de schutterij juist voorbij het toenmalige politiebureau. Nu is er ook zo'n nest Petten, van duidelijk minder allooi, in de Waterstraat. Het hoekje om verhuisd, als het ware. Datgene wat men nu 'de Koning van Bohemen' noemt, droeg zijn naam in die tijd niet op de gevel. Het was gewoon bekend. Deze opsmuk is van de laatste tijden, om Zutphen nog een paar tentstokken van voorbije glorie te bieden. Laten we hopen dat de lokale politiek de boel een beetje goed tuigt, want de storm is allang opgestoken. Het zijn niet alleen de hoedjes die wegwaaien door het oorlogsgespuis, maar zeker nu de tochtig venster-starende en 'Bleistiftspitzer' der bouwenwoningtoezichthoudendeambtenarij, die de wind eronder houdt: Die Spiesser sind noch immer anwesend!
Afdwalen wordt door sommigen niet als mijn 'stärkstem Punkt' gezien. Het winterverblijf van de graaf Van Limburg Stirum, de adjudant van Koning Willem III, laat waar nu mijn atelier is een dienstbode zien, die aandachtig naar de leuke hoedjes tuurt. In gedachte geniet ik met haar mee, op zoek naar meer inhoud onder de hoedjes. [De foto is, met dankbaarheid, geleend van de heer A.M. Lansman]